dagboek

Martin Assig

Open post

Art Rotterdam dit jaar: vol, druk, gigantisch. Denkkunst, kijkkunst, bekijkkunst, uitvindkunst. En veel abstract. Veel abstracter dan vorige jaren. Nadat de eerste paden waren gegaan, de koffie gedronken in hels kabaal kwam ik Martin Assig tegen. Meteen enthousiast. Als je echt blij wordt van werk dan is er iets mee. Hier ging het om dgaboekfragmenten, in de stand van Maurits van der Laar.img_6231-int

Meteen geboeid. Ik bleef maar kijken. Gelukkig was er ergens nog een kleine catalogus te vinden. Dat Assig betrokken is is overduidelijk. dat tekst en beeld saengaan ook. Maar wat me nog meer raakt is zijn taal om hele grote zaken eenvoudig en groots tegelijk te maken. Hij speelt, hij zoekt naar vormen, zet ze neer, beleeft ze, hertekent ze. Eerder heb ik het wel over de vitaliteit van Louise Bourgeois gehad. nu is het de vitaliteit van Assig die me blij maakt met kunst.

Bose Blumen

14Bose_Blumen

 

droom

Dit is wat ik doe. Ik zoek de droom. En de droom zoekt ons, daar ben ik van overtuigd. Het is natuurlijk een gekke bezigheid. Want dromen laten zich niet leiden. Twee droomzoekers drukken me met de neus op de feiten rond dromen, ze zijn verassend, onvoorspelbaar en mythisch.  Mannelijke en de vrouwelijke varianten. Al zal de laatste dit niet toe willen geven, wat ik zelf wel zo interessant vind.

Femmy Otten grijpt terug op de oudheid, waarschijnlijk overdonderd door steden als Pompeï waar de eenvoud van de schilderingen direct een andere wereld oproepen. het oude en verweerde is haar taal. Ze maakt prachtige magische vertellingen. Maar bij het zien van haar portret van de koning valt me op dat de droom in duigen valt. Het mist de verbeelding, die zij zo sterk in haar andere beelden weet te brengen. Het lijkt me dat het nu (ons kennen van de koning) de magie verplettert.

19

Otten

23

Het GM Den Haag toont werken van Emo Verkerk. Ik hoorde een geweldig gesprek met hem in het programma ‘Nooit meer slapen’. Voor ik naar Den Haag afreis heb ik zijn vroegere werk weer doorgekeken. Prachtig en inspirerend werk is het.

Het nieuwe werk ziet er veelbelovend uit.

http://www.vpro.nl/nooitmeerslapen/speel.program.44459416.html

emo-13emo-14

Over Anna, over schilderijen

De Anna van Holbein zag ik deze zomer in het Louvre. Ze hing in een donker zaaltje, een beetje bobbelig beschermd te wezen. Het werk getuigt van groot meesterschap. De houdng van Anna is kaarsrecht, het hoofd neigt naar voren. Waardigheid, toegenegenheid. Vanuit deze houding kijkt ze je aan. Eeen beetje in zichzelf gekeerd, met de beste bedoeling niet teveel van zichzelf te laten zien. En omdat de houding zo uit gaat van eigen kracht is de blik waarmee ze me aankijkt superspannend. Wat vertelt ze over zichzelf vanuit deze houding?

Het afgelopen jaar heb ik zes dames geprortretteerd die als Anna geposeerd hebben. De lichtval was egaal daglicht. in het gezicht vallen sumier schaduwen. Als vanzelf heb ik ingezoomd op de ogen van de vrouwen. Niet wonderschoon te wezen. Niet in een behaagstand. Wat ik meen gezien te hebben is iets wat blootlegt. Oervitaliteit als drager van het gezicht. En het gezicht als uitdrukking van energie.

 

SignificantOthers-210x270-omslag-4

Opening 2 november 15 uur

 

2  november t/m 26 december 2014
Francis Kilian, schilderijen                       Peter Hiemstra, keramische beelden

Voor het project ‘Significant Others’ hebben Francis Kilian en Peter Hiemstra mensen geportretteerd die een speciale betekenis voor hen hebben.

Vijf vrienden van Peter Hiemstra stonden model voor vijf indrukwekkende borstbeelden. Francis Kilian maakte indringende portretten van zes vriendinnen.
Keramist en schilder voelen zich met elkaar verwant in het gevoel voor detail, het toelaten van fantasie en magische elementen.De kunstenaars laten hun vrienden zien zoals ze zijn, voor hen, in uitdrukking, kleur, aanwezigheid, in de ruimte die ze letterlijk en figuurlijk innemen.

Naast dit project is er op de tentoonstelling ook ruim aandacht voor het ‘reguliere’ werk van beide kunstenaars, waarbij we bij Francis een verrassende ontwikkeling in haar oeuvre te zien krijgen.

Van harte welkom op de feestelijke opening, zondag 2 november, 15.00 u

Open: vrijdag, zaterdag en zondag 13 – 17 uur en op afspraak
Vaart nz 176 7833 HJ Nieuw Amsterdam

T : (0591) 551630           E: info@galerievanstrien.nl            I: www.galerievanstrien.nl
info@galerievanstrien.nl route: A37 afrit 5 (Emmen Zuid) en vervolgens richting Erica
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Anna wordt significant

Lang en veel gewerkt de laatste weken aan mijn vrouwen. Na de zomer zijn de gesprekken met Peter Hiemstra intensiever geworden. We merken allebei dat ons project om onze vrienden te portretteren veel losmaakt in onze omgeving. Me vast houden aan mijn doel: staan tegenover het portret en dan iets mee krijgen van het karakter van de mens die ik ken, blijkt te werken. Inmiddels ben ik met onderpanelen bezig. Om de dames statuur te geven. Om de panelen te breken.

En om trouw te blijven aan mijn vlaamse vriendinnen.

'Significant others' wordt de titel van het project. We hebben nederlandse synoniemen geprobeerd, vertalingen erbij gehaald, maar niets pakte. Tot Rineke me op de gekozen titel de volgende zin stuurde:

In psychology, a significant other is any person who has great importance to an individual's life or well-being.

 

details:


 

 

 

Scroll to top