dagboek
Buiten Binnen Drenthe
Isa Genzken
Iemand zei:
Ga nu eens wat met sprookjes doen. Het is zo dicht bij jouw soort werk. Ik heb het jaren van me afgehouden. Tot ik laatst op zoek ging naar uitwerking van thema’s voor mijn Blikopener groepen.
Toen stuitte ik op Kiki Smith.
En ik werd als bij slag betoverd.
Dit-Is-Wat

G2 Christmas artworks
Eindelijk Oldengaerde
Na een half jaar vergaderen, staatjes opmaken, lijstjes invoeren, telefoontjes plegen en zo meer is het dan zo ver. Het eerste weekeinde Oldengaerde zit erop. Er is nog een weekeinde te gaan.
Wat een speciale plek. De Havezate in Dwingeloo blijft rustig liggen terwijl wij ons druk maken met trappen en doeken en slofjes en tafeltjes en stoeltjes. terwijl we de groepen in formaties van 15 rondleiden met elkaar en de gidsen van het Drentse Landschap. Druk, maar heel dankbaar.
Open, statig, maar ook relativerend laat ze zich de werken van de deelnemers welgevallen.
Iedereen geniet met volle teugen.
Voor meer info : www.degeheimenvanoldnegaerde.nl
Voor meer werk op deze site: klik hier

www.drentwatchers.nl
The slave’s lament
Denk je in: Je loopt een Venetiaanse Villa in. Trappen hoog. Dan kom je in een ruimte die leeg is, behalve wapperende zijden gordijnen en aarde groenen wand. Het is warm en koel tegelijkertijd. Verder lopend zie je onderstaande opstelling. Door het hele appartement hoor je de muziek die maar doorgaat. Zeer indrukwekkend.
https://youtu.be/4wwNSYlXrps
Biënnale Venezia 2015
Het was weer feest. Venetië lag er prachtig bij toen we aan kwamen varen in de avondzon. Drie dagen dwalen door de stad die we inmiddels zo goed kennen. Al de herinneringen aan de laatste, pakweg, tien – het kunnen er ook 12 geweest zijn – Biënnales maakten het bezoek rijker. Dezelfde gebouwen steeds getransformeerd zien worden naar nieuwe thema's, nieuwe paviljoens in de stad, de warme lome rust van de kijkende en dus fotograferende mensen. De plekken waar je kan eten, de plekken waar je een matje uit kan rollen om even te liggen.
Was het mooi? Was het indrukwekkend? Waar ging het over?
Het was interssant. En dan weer raakte het, fascineerde het, boeide het en soms verveelde het, om dan direct daarop weer te verassen. Maar dat wat me het meest opviel was de intensiteit en de betrokkenheid van de kunstenaars. Helder, poëtisch, intelligent. Dat was het voor mij.
Een paar keuzes uit het enorme rijke anbod (ergens in de volle auto is de catalogus verdwenen.
Tiffany Chung en haar Syrian Project in de Arsenale: De zo liefdevol geborduurde landkaarten van een land in puin was voelbaar. ZIjden zachte stoffen, lieve bloemenmotieven duiden de topografie aan van het Syrië van nu.
Gedocumenteerde armoede uit de VS door Walker Evans, crisistijd in de VS, dertiger jaren. Zo rauw en zo beeldend dat je meteen tussen de familie belandt. En blijft kijken.
Oekraïne. grisha bruskin, an archaeollogist's collection. In een kerk, bijna begraven beelden. Soldaten, kinderen eigenlijk. En daartussen dit sprookjesfiguur :
Uit Japan komt Chiharu Shiota, The key in the hand:
William Kentridge now!!!!
Arie de Groot / Such wonderful light today @ the gallery.
Galerie Ramakers meldt vandaag: 'Such wonderful light today @ the gallery. Arie de Groot – 50 years works on paper. Till May 3'.
Zelden een mooiere aantrekkelijker bericht gevonden bij het doorbladeren van face book. Ken het werk niet, maar ben door de foto aangetrokken. Niet zozeer door het licht waar de galeriehouder zo blij mee is, maar met de verte van poëzie aan de wand. Ik zoek op de naam en vind afbeeldingen die me blij maken. Een lichte melancholie, heel fijn kleurenpalet, de gelaagdheid, het speelse in het werk. Mooi is ook dat het niet af leidt. Niet te veel is, maar in evenwicht. Totaal in evenwicht.
Prachtig werk.
Ik hoop in het echt nog even fijn. Maar dat kan bijna niet anders.